O naší kanceláři
Zakladatelem Kanceláře Ombudsmana pro zdraví je MUDr. Martin Jan Stránský, který pracuje jako lékař a zdravotnický poradce s mezinárodní působností.
Hlavním důvodem, proč vznikla Kancelář Ombudsmana pro zdraví, je setrvávající absence standardizace systému ve zdravotnictví. Svědčí o tom stížnosti těch, kteří se nemohou dovolat účinné pomoci, mají dotazy k tomu, jak je o ně pečováno, nebo se cítí být v ordinacích či nemocničních pokojích spíše přítěží. Na druhé straně jsou zde však i příběhy zdravotníků, kteří se dostali do sporu s pacientem, jsou pod tlakem nadřízených pro svůj odlišný přístup, dostali se do slepé uličky při jednání o úhradě nákladné léčby pro svého pacienta apod.
Usilujeme o to, aby vztahy mezi pacienty a zdravotníky byly takové, že budeme moci zaniknout.
Jsme tu pro vás
Bezplatných služeb Kanceláře Ombudsmana pro zdraví mohou využít jednotlivci, firmy, spolky, nadace, lékaři, sestry, ošetřovatelé a další nelékařští zdravotničtí pracovníci, stejně jako poskytovatelé zdravotní péče a sociálních služeb. Poradíme vám, jak se na situaci, ve které jste se ocitli, dívá platná legislativa, co všechno můžete dělat a co by naopak dělat dobré nebylo. S informacemi od nás už budete vědět, jak máte postupovat. V průběhu řízení se na nás můžete obrátit i opakovaně, nikdy za naše rady nebudete nic platit. Děkujeme mimo jiné, že:
- Olomoucký kraj podpořil v letech 2018 a 2019 projekt “Kancelář Ombudsmana pro zdraví v Olomouckém kraji” každý rok částkou 35 000 Kč. Díky tomu jsme již realizovali v kraji 6 interaktivních seminářů zaměřených na práva pacientů, především seniorů a osob se zdravotním postižením.
- Liberecký kraj podpořil v roce 2019 projekt “Kancelář Ombudsmana pro zdraví v Libereckém kraji” částkou 12600 Kč. Díky tomu jsme mohli v České Lípě realizovat jeden seminář pro seniory.
Práva pacientů jsou definována v českém právním systému v řadě prvních norem a také v Etickém kodexu Práva pacientů. Prokousat se jimi, porovnat co říká jeden zákon a co zase druhý a který má větší váhu, není nic rychlého ani jednoduchého. Naši právní poradci to však umí a mají na to čas.
Nebojte se nás oslovit s jakýmkoli tématem v oblasti vašich práv ve zdravotnictví a navazujících sociálních službách. Lidé se na nás nejčastěji obracejí, když:
jsou nespokojeni s léčbou či chováním lékařů či jiných zdravotnických pracovníků (např. sester); si myslí, že mají právo na léčbu, kterou lékař odmítá; nemohou sehnat dostupného lékaře; když nedostanou invalidní důchod, byl jim snížen stupeň závislosti, mají problémy s průkazem osoby se zdravotním postižením (OZP); jsou nespokojeni s posudkem lékaře posudkové služby či na něj čekají dlouho, nemohou dosáhnout na některý s příspěvků; zdravotní pojišťovna jim nechce uhradit léčbu (operaci, péči, léky); myslí si, že mají nárok na lázeňskou léčbu…