Má pacient právo znát důvod, proč mu lékař ukončuje či mění léčbu a musí s tím souhlasit?

Zákon o zdravotních službách zajišťuje pacientovi právo na veškeré informace o jeho léčbě a individuálním postupu, který lékař navrhl. Jestliže tedy lékař navrhne ukončit podávání konkrétního léčivého přípravku, je třeba, aby pacientovi vysvětlil proč. A protože jakýkoli zákrok − a podání léku je rovněž považováno za zákrok − lze provést jen se souhlasem pacienta (§ 28 zákona č. 372/2011 Sb.), není pacientovi možné začít podávat jiný lék, pokud není předem dostatečně poučen a nesouhlasí-li s tím. A to ani v případě, když je nový lék s tím předchozím v zásadě zaměnitelný co do účinné látky, zejména pokud by způsob podání či pomocné látky pacientovi nevyhovovaly.

Pro média


Jedním z hlavních cílů Kanceláře Ombudsmana pro zdraví je zvýšit povědomí pacientů, jejich blízkých i zdravotnických pracovníků o právech a povinnostech, které v rámci zdravotnického systému a navazujících službách sociálního zabezpečení mají. Média k tomu mohou velmi pomoci, a proto všem redaktorům děkujeme za spolupráci. Podívejte se na naše zprávy.

Reference


V oblasti poradenství a vzdělávání spolupracujeme s řadou pacientských a jiných neziskových organizací. K našim partnerům patří např. i ČLS JEP či Spolek vysokoškolsky vzdělaných sester. Zajišťujeme rovněž akreditovanou odbornou praxi pro studenty Právnické fakulty v Praze a dalším mladým právníkům nabízíme dlouhodobé stáže.

Dárcovské konto


Rádi bychom rozšiřovali naše bezplatné poradenství, jezdili za vámi více do krajů a povídali si na seminářích s vámi o tom, co vás trápí a vydávali užitečné publikace. Pomůže nám každá koruna, děkujeme!

Transparentní účet č.: 8321726001/5500

Kontakt


Kancelář Ombudsmana pro zdraví
Národní 9 (3. patro)
110 00 Praha 1

+420 222 075 103
ochrance@ombudsmanprozdravi.cz