V jakém rozsahu má být pacient informován o léčbě, jejích možnostech, rizicích či případných alternativách?

Lékař pacienta v nemocnici vyšetří a zhodnotí jeho zdravotní stav. Je povinen poučit ho o možnostech léčby, jejích alternativách a také rizicích (§ 31 zákona č. 372/2011 Sb.). Pacient má právo ptát se na vše, co chce vědět, nebo mu není jasné. Zejména by se ale měl ptát na to, zda je zahájení léčby naléhavé a jaká jsou případná rizika v případě prodlení. Lékař je povinen jeho dotazy zodpovědět způsobem, aby tomu pacient porozuměl.

Lékař má také právo tzv. „terapeutického privilegia“. Může po nezbytně nutnou dobu a v nezbytném rozsahu zadržet informaci o nepříznivé diagnóze nebo prognóze zdravotního stavu pacienta v případě, že by sdělení této informace způsobilo pacientovi závažnou újmu. Podmínky využití tohoto práva jsou stanoveny v § 32 zákona č. 372/2011 Sb.

O stavu pacienta, o potřebě péče a o podaném poučení učiní lékař záznam do zdravotnické dokumentace. Tato povinnost vyplývá z § 53 zákona č. 372/2011 Sb.

Může nezletilý pacient dát souhlas k poskytnutí zdravotních služeb sám?

Zákon č. 372/2001 Sb. stanoví, že nezletilý pacient je sám schopen dát souhlas k takovému zákroku, jestliže je přiměřené jeho rozumové a volní vyspělosti odpovídající jeho věku.

Zároveň je třeba i v případech poskytnutí zdravotních služeb, ke kterému dává souhlas zákonný zástupce nezletilého pacienta, přihlédnout k názoru nezletilého pacienta.

Pokud nezletilý dovršil věku čtrnácti let a důrazně odporuje provedení zákroku, je k jeho provedení nutný souhlas soudu. Tento souhlas je nutný i v případě, pokud určitý zákrok chce podstoupit nezletilý a s provedením nesouhlasí jeho zákonný zástupce (§ 100 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník).

Pro média


Jedním z hlavních cílů Kanceláře Ombudsmana pro zdraví je zvýšit povědomí pacientů, jejich blízkých i zdravotnických pracovníků o právech a povinnostech, které v rámci zdravotnického systému a navazujících službách sociálního zabezpečení mají. Média k tomu mohou velmi pomoci, a proto všem redaktorům děkujeme za spolupráci. Podívejte se na naše zprávy.

Reference


V oblasti poradenství a vzdělávání spolupracujeme s řadou pacientských a jiných neziskových organizací. K našim partnerům patří např. i ČLS JEP či Spolek vysokoškolsky vzdělaných sester. Zajišťujeme rovněž akreditovanou odbornou praxi pro studenty Právnické fakulty v Praze a dalším mladým právníkům nabízíme dlouhodobé stáže.

Dárcovské konto


Rádi bychom rozšiřovali naše bezplatné poradenství, jezdili za vámi více do krajů a povídali si na seminářích s vámi o tom, co vás trápí a vydávali užitečné publikace. Pomůže nám každá koruna, děkujeme!

Transparentní účet č.: 8321726001/5500

Kontakt


Kancelář Ombudsmana pro zdraví
Národní 9 (3. patro)
110 00 Praha 1

+420 222 075 103
ochrance@ombudsmanprozdravi.cz